Thursday, January 19, 2012

[Tips] Menguruskan Lampin Bayi Anda

[Tips] Menguruskan Lampin Bayi Anda



Berapa kerapkah harus saya menukar lampin bayi? 

Menukar lampin bayi secara kerap adalah penting, sebab air kencing yang mengandungi bakteria dalam najis boleh membuat kulit menjadi merah radang dan menyebabkan ruam lampin. Anda boleh menganggar akan perlu menukar lampin setiap kali sebelum bayi bersarapan atau selepasnya (kecuali pada waktu malam, sebab menukar lampin boleh mengganggu tidur bayi), dan juga apabila bayi membuang air besar.

Bayi membuang air besar beberapa kali sehari pada awalnya, dan terkencing setiap satu hingga tiga jam. (Baca lebih lanjut mengenai najis bayi anda: apa yang normal dan apa yang tidak .)

Lampin basah tidak mengganggu kebanyakan bayi, oleh itu jangan fikirkan yang bayi akan menangis atau menunjukkan ketidakselesaannya setiap kali lampinnya basah. Lampin pakai buang menyerap lembapan dengan baik, jadi anda mungkin tidak menyedari yang lampin bayi sudah basah lencun. Untuk mengelakkan masalah ini, periksa sama ada lampin itu basah dua jam sekali dengan meraba-raba dengan jari yang bersih. 

Lampin manakah yang lebih baik, pakai buang atau kain? 

 

Ini adalah salah satu perdebatan hebat berhubung keibubapaan. Mereka yang memilih lampin kain berhujah bahawa ianya kurang mahal dan sesetengah merasakan bahawa lampin kain kurang menyebabkan ruam lampin. Juga, lampin pakai buang mempunyai pelapik plastik yang tidak boleh reput, manakala lampin kain boleh dikitar semula, sekali gus mengurangkan impak ke atas tanah kambus kita. Sebaliknya, membasuh lampin secara kerap boleh membahayakan alam sekitar, lebih-lebih lagi jika kita menggunakan peluntur dan bahan pencuci yang bukan jenis biodegradabel.

Perkara ini elok difikirkan dengan teliti sebelum bayi anda dilahirkan, tetapi sedarilah yang anda mungkin bertukar fikiran, oleh itu janganlah membeli terlalu banyak lampin yang mahal. Fikirkan tentang isu-isu praktikal seperti sama ada anda mempunyai mesin basuh dan mungkin juga mesin pengering (ya, walaupun di Malaysia di mana matahari sentiasa memancar, ada kemungkinan kita tidak banyak mendapat matahari semasa jerebu atau link musim monsun).

Jika anda memilih lampin pakai buang, bolehkah anda mendapatkannya dengan mudah dan adakah anda mempunyai tempat untuk menyimpannya? Berbincanglah dengan rakan-rakan yang mempunyai bayi muda dan ketahuilah pilihan mereka. Bandingkan harga lampin kain dengan lampin pakai buang bagi tempoh dua ke tiga tahun iaitu tempoh anda akan menggunakannya. Dalam perkiraan ini, anda boleh juga mengambilkira kemungkinan mendapat anak-anak yang kedua atau ketiga.

Sekiranya anda sudah memilih untuk menggunakan lampin kain, ada juga masa-masanya anda mendapati lampin pakai buang berguna seperti semasa dalam perjalanan atau untuk kegunaan kecemasan. 

Apakah yang saya perlu sediakan setiap kali saya menukar lampin? 

 

Sebelum anda menukar lampin bayi anda, pastikan anda mempunyai semua yang diperlukan berdekatan anda: 
·      Ruang yang selamat dengan permukaan yang bersih, dan boleh dicuci.
·      Lampin bersih.
·      Tong atau beg untuk membuang lampin yang kotor.
·      Tisu basah untuk lap atau kapas dan air suam.
·      Krim lampin jika bayi anda mempunyai ruam lampin.
·      Sesalinan pakaian untuk masa-masa lampin yang kotor itu telah bocor.
·      Alihkan perhatian bayi. Contohnya, anda boleh menukar lampin bayi di bawah mainan bergantung atau berikan dia anak patung lembut supaya dia asyik dan tidak sedar akan apa yang anda lakukan terhadapnya di bahagian bawah pinggangnya.

Bagaimanakah cara betul melakukannya? 

 

Setelah anda dapat menguasai cara menukar lampin, ia menjadi sesuatu yang dibuat secara automatik, dan sesungguhnya anda mempunyai banyak peluang untuk belajar membiasakan diri, sebab di peringkat awal, bayi memerlukan pertukaran lampin lapan hingga 10 kali dalam sehari.

Namun begitu, menukar lampin pada kali pertama merupakan pengalaman yang mencabar.  

Sekian dahulu post untuk kali ini. Moga bertemu lagi.

No comments:

Post a Comment