Thursday, April 19, 2012

[Kisah Rasulullah SAW] Romantiknya Rasulullah SAW!

[Kisah Rasulullah SAW] Romantiknya Rasulullah SAW!


Baginda Rasulullah sangat romantis bila bercinta dengan isteri-isterinya. Disebutkan dalam satu kisah:


Pada suatu hari isteri-isteri Rasullullah berkumpul di hadapan beliau. Mereka berbincang-bincang santai, sampai akhirnya diantara isteri-isterinya itu bertanya pada Rasulullah saw “siapakah diantara isteri-isteri baginda yang paling baginda cintai?”. Rasulullah SAW hanya tersenyum lalu berkata, “baiklah, akan kuberitahu nanti.”

Setelah pertemuan itu, Rasulullah telah memberikan cincin kepada isterinya, satu persatu. Baginda berpesan supaya tidak memberitahu kepadaisteri-isterinya yang lain.
Pada hari yang lain mereka berkumpul lagi, dan ternyata mereka mempertanyakan hal yang sama: “baginda, siapakah diantara isteri-isteri baginda yang paling baginda sayangi?”.
Rasulullah tersenyum, lantas menjawab “Orang yang paling aku sayangi ialah yang kuberikan cincin”. Isteri-isteri baginda tersenyum puas karena menyangka hanya dirinya saja yang dihadiahi cincin dan hanya dirinya yang tidak diasingkan.

***

Banyak upaya dan trik-trik yang dapat dilakukan untuk memperoleh suasana romantik dalam kehidupan rumah tangga. Rasulullah SAW bersabda: “Apabila pasangan suami isteri berpegangan tangan, maka dosa-dosa akan keluar melalui celah-celah jari mereka”.
Rasulullah SAW selalu berpegangan tangan dengan Aisyah, sekalipun ketika di dalam rumah. Bahkan acapkali beliau memotong kuku isterinya, (maaf) mandi junub bersama, dan mengajak salah seorang dari isteri baginda pergi pelesir untuk menambah kasih sayang. Sebelum piknik, Rasulullah melakukan ‘tabadul hadaya’ (tukar hadiah) bersama isteri-isterinya.
Inilah serba sedikit kisah romantis Rasulullah SAW agar dapat kita tauladani dan praktikkan dalam kehidupan rumahtangga kita. Pada suami-suami yang arif, peganglah tangan isteri anda setiap waktu, setiap masa, dan setiap saat. Begitu juga pada isteri -isteri solehah peganglah tangan suami anda, agar terhapus segala dosa.

No comments:

Post a Comment